HomepageAgendaErepenning in ZilverDe verenigingOnderafdelingenAlgemene informatie
Kolping Internationaal
Fotosite's Kolping DigitaalKolpingnieuwsVideoLid wordenInformatie over KolpingBericht General PresesInternationale BerichtenBerichten in de mediaArchiefZoeken

Wie was Adolph Kolping

Adolph Kolping werd geboren op 8 december 1813 in Kerpen bij Keulen en groeide op in zeer bescheiden levensomstandigheden.
Na de zogenaamde Volksschule ging hij het schoenmakersvak in, waarin hij het tot gezel bracht en als zodanig 10 jaar werkzaam was. In zijn tijd waren de levensomstandigheden voor gezellen erg slecht.
Adolph Kolping zelf, die bijzonder intensief en diepgelovig leefde, ervaarde zijn eigen situatie als steeds onbevredigender.

Op 23-jarige leeftijd besloot hij derhalve te gaan studeren op een gymnasium, waar hij gaandeweg gemotiveerd werd om priester te worden. Na zijn gymnasiumtijd studeerde hij theologie en doorliep het seminarie in Keulen. In de Minoritenkirche in Keulen werd hij in 1845 tot priester gewijd.

In het plaatsje Elberfeld maakte hij als kapelaan kennis met de door de onderwijzer Johann Gregor Breuer opgerichte vereniging voor gezellen. In 1847 werd Adolph Kolping tot preses van deze vereniging benoemd. Mede vanuit zijn eigen gezellenervaring begon Adolph Kolping het werken met en voor deze gezellen als een levensopgave te zien.

In Keulen, waar hij korte tijd later als domvicaris werd aangesteld, kreeg hij meer tijd om zijn idee├źn over de gezellenvereniging uit te werken. Tot aan zijn dood is december 1865 is hij bezig geweest om, naast zijn priesterlijke verplichtingen, ook zijn levensopgave te vervullen.

Adolph Kolping werd in 1866 bijgezet in de Minoritenkirche in Keulen, zoals zijn laatste wens was.

Op 27 oktober 1991 is Adolph Kolping door paus Johannes Paulus II zalig verklaard.