Opening seizoen 2013

Europese Waardering voor Chris Hol

De Gelderlander 2 september 2011

Pauselijke waardering voor Frans Kouwenberg

Aan het einde van de nachtmis op 24 december in het Kolpinghuis werd de pauselijke onderscheiding Pro Ecclesia et Pontifici uitgereikt aan Frans Kouwenberg. 46 Jaar is hij lid van de Kolpingvereniging Nijmegen. Hij doet daar veel sociaal werk o.a. 35 jaar voorzitter van het Brazilie-comite. Verder verzorgt hij de maandelijkse liturgie-viering in het Kolpinghuis en begeleidt hij de zieken van de Kolping-vereniging. Behalve het ere-kruis, dat in 1888 door Paus Leo XIII is Ingesteld, ontving Frans Kouwenberg een oorkonde, getekend door Paus Benedictus XVI en schriftelijke felicitaties van Mgr L.M.Hurkmans, bisschop van ’s-Hertogenbosch en G.Stuyt, deken van Nijmegen. De onderscheiding werd uitgereikt door Peter Weijers, voorzitter van de Kolpingvereniging Nijmegen.

Lintjes voor onze bestuursleden

De heer P.Th. M. Weijers (61) en de heer P.Th. Saleming (61) ontvingen zondag de versierselen behorende bij hun benoeming tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
Zij kregen de Koninklijke Onderscheiding voor hun jarenlange verdiensten voor de Kolpingvereniging Nijmegen.

De heer Weijers is vanaf 1970 achtereenvolgens penningmeester, bestuurslid en voorzitter van de Kolpingvereniging Nijmegen. Daarnaast is hij voorzitter van Stichting Bestuur Kolping, voorzitter van Kolping Nederland, voorzitter van het Triasproject en voorzitter van de werkgroep Kerstmarkt. Daarnaast is hij actief betrokken bij het Braziliëproject, de jongerengroep en danslessen. Ook begeleidt hij de jongerenkampen en organiseert computerlessen.

De heer Saleming is vanaf 1973 betrokken bij carnavalsvereniging Het Geberste Kruukske. Als senator, maar ook vele jaren als penningmeester. Daarnaast was hij meer dan twintig jaar bestuurslid van Stichting Bestuur Kolping en is hij secretaris van de Kolpingvereniging. Vanaf 2010 is hij ook als penningmeester betrokken bij de werkgroep Kerstmarkt en helpt hij bij de op- en afbouw. Verder regisseert hij de diverse optredens tijdens de markt. De opbrengsten van beide markten komen ten goede aan Kolpingprojecten in Brazilië.

Lintjes voor onze Kolpingleden

Mevrouw T.F.M. Kok-Zwartkruis (Trees) wordt gedecoreerd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Vanaf 1982 heeft zij zich op een bijzondere wijze ingezet voor het jeugdwerk, de muziek en ouderen. Zij is vrijwilliger bij de Stichting jeugd Activiteiten Neebosch-Oost (SJANO). Zij begeleidt de woensdagmiddagactiviteiten, de sinterklaasviering, het carnaval en herstelt de kleding. Daarnaast is zij vrijwilliger bij het dameskoor van de kerk ” De Goede Herder” in Neerbosch- Oost.

De heer A.A.J. Smeeman (André) wordt gedecoreerd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Sinds 1969 is hij wedstrijdsecretaris, secretaris en voorzitter van de onderafdeling voetbal van F.C. Kolping, nu Kolping-Dynamo. Daarnaast is hij vanaf 1979 vrijwilliger en lid van de Kolpingvereniging Nijmegen. Ook is hij lid van de senaat en president van carnavalsvereniging ‘ t Swerte Schaop. Hij voert mede de regie van de galazitting van de vereniging en het Internationale Prinsentreffen Nijmegen.

Waalbrugspeld voor Jo van Son

De Gelderlander Nijmegen 9 september 2008

NIJMEGEN - Jo van Son (82) heeft zondag uit handen van burgemees­ter De Graaf de Zilveren Waalbrugspeld gekregen.

Hij kreeg die onder meer voor zijn verdien­sten voor de "Kolpingvereniging" de Kolpingvereniging, waarvan hij 70 jaar lid is.

Van Son was penningmeester en voorzitter en zette zich ook in voor de onderafdeling "Het Geberste Kruukske".
Binnen die carnavalsclub zette hij het jeugdcarnaval op poten.

Hij was ook penningmees­ter van de Stichting Openbaar Car­naval Nijmegen en bestuurslid van het St.-Nicolaas Comité.
Nog steeds is Van Son betrokken­ bij een project in Brazilië en actief als bingomaster en organisator van soosmiddagen van de vereniging.

125 jaar Mannenkoor Kolping Aurora

De Gelderlander Nijmegen 23 oktober 2006

Muziek: Kolping-Aurorakoor

Concert mixt pure nostalgie met kwaliteit

Zaterdagavond gaf het 125 jaar bestaande mannenkoor Kolping-Aurora in het Kolpinghuis zijn jubileumconcert. De 22 zangers trakteerden de zaal op inzingoefeningetjes, geestelijk repertoire en pure nostalgie.

Storm loopt het niet, zaterdagavond in de toneelzaal van het Nijmeegse Kolpinghuis. Het jubileumconcert van het 125 jaar oude mannenkoor Kolping-Aurora trekt niet meer dan een kleine honderd luisteraars, voor het merendeel eigen aanhang. Opvallend afwezig zijn de zusterverenigingen uit het Nijmeegse. Alleen de Koninklijke Zangvereniging Nijmeegs Mannenkoor geeft met één zanger acte de presente.
Bestuursleden van Kolping-Aurora snappen er niets van. De vrouw van de secretaris benadrukt: dat haar man stapels brieven de deur heeft uitgedaan.
Ook met de publiciteit is het misgegaan. Verongelijkt constateert een bestuurslid dat aan een twaalfenhalfjaar bestaand, mannenkoor uit het Land van Maas en Waal in de krant wél de nodige aandacht wordt besteed.

Na afloop van het twee uur durende concert blijkt overduidelijk dat het koor beter verdient. Goed, de 22 zangers van Kolping-Aurora zijn de jongsten niet meer en de akoestiek van de toneelzaal maakt het zingen er niet gemakkelijker op. Maar de koorleden staan wel degelijk hun mannetje. Onder de rustige leiding van dirigent Heinz Driessen en prima begeleid door pianiste Susan van Santwijk wordt een programma gepresenteerd dat staat als een huis. Voor het grote werk begint, krijgen de toehoorders een kijkje in zangkeuken. De mannen starten de avond met vrolijke Duitstalige inzingoefeningetjes. Daarna duikt Kolping-Aurora in de romantische koorliteratuur. Geestelijke muziek uit Rusland (Tebe pojem), Slovenië (Maria Skoz) en Nederland (Avé Maria van Haagh) komt voorbij en maakt indruk. Na de pauze volgt luchtiger repertoire. In Seventy-Six Trombones staat de hoeveelheid tekst een vlekkeloze uitvoering in de weg. Oh, what a beautifull morning gaat behoorlijk ongelijk. Maar het koor revancheert zich meesterlijk met de pure nostalgie van het Nijmeegs Stedelied, Tieneke van Heule en vooral De Patriotjes. Klasse!!!!

Concert: Mannenkoor Kolping-Aurora o.l.v. Heinz Driesen m.m.v. Susan van Santwijk, piano.
Gehoord: 21/10 (Kolpinghuis.Nijmegen)

Door MAARTEN-JAN DONGELMANS

"De Gelderlander 4 september 2006"

Kolping opent seizoen 126

De Duitse priester Adolf Kolping trok zich medio negentiende eeuw het lot aan van ronddolende handwerkslieden die door de industrialisatie hun baan waren kwijtgeraakt. Hij richtte in 1849 de eerste katholieke gezellenvereniging op.

De handwerkers konden er in een vertrouwde omgeving ontspanning vinden en geestelijke vorming. Overal in Duitsland en later ook daarbuiten ontsproten vervolgens Kolpingverenigingen. In Nijmegen gebeurde dat in 1880 en nu is de Nijmeegse Kolpingvereniging nog de enige in Nederland. Maar wél een springlevende.
Leden van de Kolping kunnen meedoen aan sporttoernooien, rommelmarkten, bingo’s, excursies en wandeltochten, Daarnaast is er het koor Kolping-Aurora, carnavalsvereniging ‘t Geberste Kruukske en een toneelvereniging. Sportief is de vereniging ook: er is een aparte afdeling voetbal- en tafeltennis. Maar zoals het heel erg lang geleden was, zo is het niet meer. Vroeger was het de levensloop van de katholieke Nijmeegse handarbeider al bijna bij geboorte uitgetekend. Hij volgde een opleiding aan de dr. Poelsschool, kwam om een baan te vinden terecht bij het arbeidsbureau, vond een woning via woningbouwvereniging Kolping en vond zijn ontspanning en vorming bij de Kolpingvereniging.

Zo strikt ligt het niet meer, maar anno 2006 staan jeugdigen nog steeds wél in rijen van tien voor de deur om lid te worden. bij haar 125-jarig bestaan, vorig jaar, kreeg Kolpingvereniging Nijmegen de zilveren erepenning van de gemeente Nijmegen.
Gisteren heeft de Nijmeegse Kolpingvereniging haar nieuwe seizoen geopend. Het 126ste dus. In de beste traditie van de omnivereniging betekende dat, dat er eerst een Heilige Mis was, gevolgd door koffie en een optreden van het Kolping-Aurora koor en toneelvereniging St.Genesius.
En uiteraard werd een aantal trouwe leden gehuldigd.
Dit jaar heeft de Kolpingvereniging vijf jubilarissen met de 84-jarige H. Boerboom als absolute topper; 70 jaar lid.
Op de tweede plaats komt de 73-jarige J. Delmee met 60 ledenjaren.
Drie leden zijn een halve eeuw bij de vereniging:
F. Speies (62), F. Piepenbroek.(71) en F. Hendriks (60).

Voor meer informatie over Kolpingvereniging Nijmegen; www.Kolping.nl